Gogyoshi is een Japanse dichtvorm bestaande uit 5 regels. Geïnspireerd op een gedicht van de Japanse dichter/schrijver Taro Aizu. Thema: de kernramp in Fukushima, 2011.
Officials say, “flee from your village!”
But the old men refuse
As they want to stay
In their hometown, Fukushima
Titel: “Ume” (pruimbloesem), mixed media.
Het perspex staat voor de onzichtbaarheid van de stralingsdeken die de ramp over Japan en omstreken heen gelegd heeft.
Het rood van de wereldbol met witte achtergrond staat symbool voor de vlag van Japan.
Rood is een krachtige kleur in de traditionele Japanse samenleving, die staat voor sterke emoties in plaats van ideeën. Rood is de kleur van energie, de kleur van de zon, vitaliteit, warmte en kracht. Rood staat ook voor liefde en intimiteit, seksueel verlangen en de levenskracht en energie in mensen.
Het grijs staat voor ouderdom en droefheid, hetgeen achtergebleven is in Fukishima.
Het witte voetje “loopt” van Europa naar Japan en symboliseert de terugkeer van de toekomst (de jeugd) en de hoop naar Fukushima.
Wit staat voor puurheid, zuiverheid en is een gezegende kleur in de Japanse samenleving. Vanwege het heilige karakter van de kleur wordt deze gebruikt voor bruiloften en andere vreugdevolle gebeurtenissen in het leven.
De gestilleerde “ume” (pruimbloesem) op de enkel van het voetje staat voor de belofte voor nieuw leven en een nieuwe lente na elke winter.
De kleur goud staat voor de opkomende zon die nieuwe rijkdom zal brengen.
The full moon
Looking up
At the full moon,
I imagine
You also looking up
In the night sky
Titel: “Ginkyo” (abrikozenboom), mixed media.
De Maan in dit werk wordt vertegenwoordigd door de aarde. De stand van de aarde is counterclockwise. Wat als we zouden kijken vanaf de maan naar onze planeet en zie hoe wij mensen omgaan met deze planeet. Wat als we de tijd konden terugdraaien met de kennis van vandaag.
Zilver staat voor de zilvere noten van de Ginkyo, (abrikozen boom). Deze boom is heilig in Japan en staat voor het onveranderlijke, hoop, liefde, magische kracht, tijdloosheid en een lang leven. De dingen die worden bedreigd nu. Het blauwgroen staat voor een mix van puurheid, hygiëne (blauw) en de vruchtbaarheid, de natuur en groei (groen).
Het perspex en de foto zijn hoogglans, zodat we onze eigen reflexie zien, nadenkend over het onderwerp. De bouten vertegenwoordigen kracht. Kracht van de natuur en de kracht van de menselijke invloed. Willen we deze prachtige planeet vernietigen?
Het perspex staat ook in dit werk voor de onzichtbaarheid van de stralingsdeken die de ramp over Japan en omstreken heen gelegd heeft. Zowel het perspex als het gebruik van de wereldbol linken dit werk aan het werk “Ume”